Partner serwisu
Drogi i autostrady

Zdaniem eksperta: Zmiana technologii budowy dróg uderzy w projektantów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Zdaniem eksperta: Zmiana technologii budowy dróg uderzy w projektantów
fot. GDDKiA
– Sam fakt, iż administracja publiczna zadecydowała o szerszym wykorzystaniu technologii betonowych nawierzchni zasługuje na uznanie, jednak sposób w jaki postanowiono ten plan przekuć w czyn rodzi same obawy – komentuje decyzję GDDKiA Rafał Bałdys, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Rafał Bałdys mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że jedną z kluczowych wad obecnie stosowanego systemu jest realizacja projektów w oparciu o inne niż techniczne wymogi realizacji. – Dotyczy to głównie terminów wykonania robót, choć przypadek ze zmianą technologii wykonania nawierzchni dla wybranych odcinków potwierdza tę diagnozę również dla innych obszarów – tłumaczy.

GDDKiA będzie się tłumaczyć?

Wiceprezesa PZPB dziwi fakt, że technologię wykonywania drogi z asfaltowej na betonową dla niemal połowy tras mających powstać w nowej perspektywie można zmienić w drodze „polecenia” osoby p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Tym samym jedna z bardziej wpływowych osób w państwie może ręcznie sterować całymi gałęziami gospodarki za pomocą dekretów – ocenia.

– Należałoby oczekiwać, iż teraz GDDKiA wyjaśni jak przeprowadzono cały proces decyzyjny dotyczący tej daleko idącej zmiany. Nie przeprowadzono z branżą żadnych konsultacji, nie zbadano możliwości rynku dostawców materiałów i wykonawców do sprostania tak postawionym celom. Możemy się jedynie domyślać, iż faktyczne decyzje zapadły zupełnie gdzie indziej i z całkowicie odmiennych niż podawanych powodów, prawdopodobnie chodziło o przełamanie oligopolu krajowych rafinerii – komentuje Rafał Bałdys.

Zbyt pochopna decyzja?

Według eksperta zastosowanie technologii betonu do budowy dróg w tak szerokim programie wymaga wielu lat przygotowań całego sektora budownictwa: projektantów, inżynierów, wykonawców i sieci laboratoriów. – To, co uderza w poleceniu Generalnego Dyrektora dotyczącego zmiany technologii to lakoniczne i infantylne uzasadnienie. O zaletach nawierzchni betonowych wiadomo, od co najmniej 20 lat, nie jest to innowacja, która uzasadniałaby konieczność tak nagłych zmian. Pierwszą konsekwencją dla inwestycji, dla których przewidziano zmianę technologii będzie ich znaczne opóźnienie. Dokumentacja projektowa już opracowywana będzie musiała być istotnie zmieniona, co jest konsekwencją odmiennych właściwości dróg betonowych i metod ich wykonania (hałas, odwodnienie, dylatacje, odbicie światła, etc.) – to znacząco wydłuży czas przygotowania dokumentacji – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Rafał Bałdys.

– Wierzę, że GDDKiA założyła dodatkowe wynagrodzenie dla projektantów, którzy tę dokumentację już przygotowują, moją obawą jest, że te koszty GDDKiA będzie się starała w całości przerzucić na projektantów, w czym pomóc jej może rażąco niesprawiedliwy wzór umowy z projektantem. Polecenie Pani Dyrektor wpisuje się w cały katalog metodycznie popełnianych przez administrację błędów, efektem takich działań będzie długotrwały bałagan i nieunikniony wzrost kosztów – ocenia wiceprezes PZPB.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5